Den Balinesiska risbonden

Vem har i dag tid att gå i sina egna tankar.

 

Den lilla bonden i sverige har för länge sedan rivit inredningen i ladugården för att ge plats för husvagnar,båtar samt husbilar.Där har doften av hö för länge sedan försvunnit.

Jag är nu tillbaka till Bali Där de gulbleka risaxen sakta rör sig i den varma vinden.Längre bort vid risterrasserna kan jag även se de ej mognade axen,där är grönskan så påtaglig , en nyans grönare än grönt.

Här går jag nu i mina egna tankar.Vad betyder risbondens arbete för familjen?

Värdet av att bruka jorden ger inte bara risbonden mat,han vet att inte bara mätta magarna,han för ett arv vidare,ett kulturarv från tidiga generationer sedan tusen år betyder så mycket för honom.

Att vårda dessa risterrasser innebär ständigt handarbetemed att att täta tilloch leda vatten i ett nätverk av kanaler.

’’

Jag har många gånger följt den den lilla risbonden från min åskådarplatsdär han rör sig .

Arbetet för honom är ständigt växlande,han bereder jorden medan den ligger under vatten ,han planterar sina risplantor reglerar vattenförsörjningen för att sedan leda vatten till nästa intilliggande terrass där han tog en tidigare skörd.Jag har då funderat på vad han tänker på när han går där ute med hackan på axeln,han stannar upp en stund,sätter sig hukande ,och som jag förmodar drömmer han sig bort i sina egna tankar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0