REGNDAG I UBUD


Ubud är en mindre stad ,mitt på Bali.Det är när man kommer upp hit till Ubud som mycket av det vackraste av Bali blottar sig. Jag tänker då på de vackra risterrasserna som för mig är det vackraste man kan skåda ,skapat av människohand .   För över tusen år sedan skapade Balineserna dessa, med mycket enkla redskap. Här uppe finns regnskogen , risfälten , och inne i Ubud människorna , i dag företrädelsevis då konstnärer , och rika . Att det var här i Ubud man valde att spela in filmen Eat Pray Love,med Julia Robert förvånar mig inte. Författaren Elisabeth Gilbert var ju ute för att finna den andliga kännslan , och lyckan , många kvinnor i vår västliga värld har försökt att kopiera denna kännsla på en spännande väg innan det är för sent.
 Jag kom nu att tänka på prästen , som vid gravsättningen förkunnade för änkan , ni kommer att mötas på andra stranden , men i så fall blir det inte lätt för alla dessa änkor , om det där med återseende på den andra stranden ska gälla , för änkorna har skaffat sig nya karlar allihop .Jag tror att det kan bli ett stort sällskap att träffas där , de flästa har minst två att träffa på andra stranden , ja en del upp till fyra .
 Nu skenade mina tankar iväg , men faktum är att jag fantiserar inte , när jag vid ett par tillfällen fört samtal med andra ensamma här har jag anat deras försök att kopiera den här romantiska sagan.
 Tillbaka till Ubud , jo det är här den västliga världen funnit sitt paradis . Filmstjärnor, höga pottentater söker sig företrädelsevis hit upp , jag brukar stundom göra ett stopp här för att besöka ett spa , på väg upp till vulkanen blir det lagom att stanna ett par timmar här. Den här bilden är inte helt representativ för Ubud , men visst regnar det även här. Den här bilden tog jag i samband med att Magnus och jag var uppe i Ubud för att äta en lunch . Magnus hus ligger ju straxt utanför Ubud.Jag avrundar för dagen med Slamat tingal.  Ps.Ska nu besöka ett spa

Kommentarer
Postat av: Gunnar Ahlgren

Filosofen Pelle Phil har tänkt till.Det är ju tur att Du inte är änka.

Otur med vädret den här gången.Du kommer säkert att besöka Ubud många gånger framöver och då visar Ubud sin rätta sida som paradis, tack vare regnet.

2011-12-19 @ 23:01:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0