RESAN TILL BALI

Jag är nu tillbaka till Bali,där den intensiva värmen mötte mig redan på flygplatsen. Det blev en lång resa den här gången,efter en mellanlandning i Doha Qatar där vi startade Kl 02.10 med beräknad landning på Bali Airport Kl 18.50 .Jag lyckades dock sova ett par tim,men väl inkommen för landning upptäckte jag att piloten låg ovanligt länge över denna lilla sagoö . Efter tre påbörjade landningar och en tim i luften över Bali tar man upp flygplanet på hög höjd.Nu började jag fundera på vart vi var på väg,inga övriga ombord verkade reagera så jag går fram och frågar flygpersonalen varför vi stiger över Bali,och ser ljusen från Denpasar som vi lämnar bakom oss.Någon vidare information verkade inte gå att få. Väl uppe på höjd kom information om att vi var på väg till Surabaya på Java för landning .Lite småförfriskning serverades medan vi stod still ute på flygplatsområdet,det är inte så vanligt att det serveras efter landning,så jag frågade om en planerad urstigning ur planet men fick till svar att vi ska invänta ny information.Efter fyra tim. väntan i flygplanet får vi veta att det är klart för start till Bali,nu förstod jag att jag nog borde ringa till mitt värdfolk och förklara att jag har blivit lite försenad på resan,så Kl 01 svarade man lite yrvaket att man skulle se till att jag kom in i den lägenhet jag nu skulle bo i under mina fyra närmaste mån.jag säger skulle bo i,För nu kommer nästa överraskning då jag släpps in i mitt boende saknar jag air conditionering vilket är en förutsättning då temperaturen ligger konstant på +34 dagtid och +24 om natten,men nu är jag trött och får vänta med att ta upp frågan nästa dag med mina nya vänner. Jag får dock veta att det råder ett stort konvent här med hela Asiens presidenter och Obhama i sällskap med Hillary Clinton från USA och allmogen fick vänta så de kunde säkerställa vår säkerhet och vi fick ju en gratisresa till Java med en drink ute på Airporten under en stjärnklar himmel och må vi flyta vår framtid på gummimadrasser Andarna har nu vakat över Bali,en tidig soluppgång då klockan är strax före fem och de första tupparna påminner om att en ny dag tar sin början och Balineserna går ut med sina första offergåvor. Nu tillbeder man de goda andarna,och biktar de onda för att hålla ballans i jämnvikten.För min del får dagens första uppgift bli att klara upp frågan med temperaturen i mitt rum och avsaknaden av kylskåp som var lovat vid bokning av boendet.Jag lovar att ha tålamod ett par dagar med löfte om att detta fixar vi bara elektrikern kommer tillbaka,Han är nämligen borta ett par dagar för ceremoni i sin hemby.Tiden rullar på och värmen består,två veckor har nu gott och inga löften har infriats och min erfarenhet vet att jag får finna mig i att inte störa jämnvikten då jag inte är säker på det är rätt tid för att göra förändringar i huset.På Bali bestämmer man inte själv över när ett arbete ska påbörjas.Nu är vi inne på tredje veckan,så i dag har jag fattat beslutet om hitta ett nytt boende. Detta är nu fixat och jag har hittat ett väldigt vackert Bali hus i traditionell Balistil. När jag tog farväl av mitt tidigare boende fick jag just höra att nu kunde arbetet påbörjas,alla var glada och belåtna och de önskade mig tillbaka när installationen var klar,så vi kramade om varandra de önskade mig lycka till,och jag har funnit två nya vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0