En dagsutflykt till Tegal Lalang


En dagsutflykt till Tegal Lalang.

 

Gårdagen ägnade jag åt en resa på Vespan.Min plan var att åka till Ubud för att äta , tänkte mig även en stund för att titta i affärer, här uppe finns ju det senaste att köpa när det gäller konfektion. Jag åt en lätt lunch,affärer blev inget av ,alldeles för mycke folk,väldigt varmt bland alla turister.

Jag lämnade därför Ubud och styrde mot norra delarna ,en behaglig tur då det gav lite svalka att åka , inte för mycke trafik , så det fick rulla på med några korta stopp . Efter en timmas färd insåg jag att det var inte så långt kvar för ett besök i Tegal Lalang, en plats jag inte besökt det senaste året, så det får nog bli ett nytt besök för att titta hur det är med grönskan på de risterrasser jag tycker är de vackraste på Bali. Trotts svalkan på vespa kände jag att jag drukit alldeles för lite,så det första stoppet i Tegal Lalang blev hos en ung kvinna som ropade på mig,kom och besök min lilla schopp, jag kunde se att hon även hade kalla drycker . Jag satte mig med två kalla Cola, och snart var samtalet igång, det är inte lång väg till olika frågor när man sätter sig med en Balikvinna, de vill veta det mesta om vem man är, varifrån man kommer, ja allt. Nu berättade hon för mig att hon var gravid, vilket jag även såg tidigt.

Det gjorde att även hon hade en del att berätta för mig , om sitt tillstånd.

Hon berättar för mig att hon är trött hela dagarna , sover inte då hon måste gå upp många gånger under natten för att kissa , kan heller inte ligga bekvämt.

När man kommer upp till de här små byarna är engelska inte vanligt att de förstår,men med deras vilja att sitta en stund och föra ett samtal , hindrar inte att vi hjälpligt ska förstå varandra. Detta språk kan bli lite komiskt för mig som mann då hon visar för mig genom att sära på benen , och med händerna visa för mig att hon kissar. Det är för att de här människorna är så okonventionella och hjälpsamma som får mig att tycka så bra om om dem

Efter en halv timma går jag så ut för att ta några bilder på risterrasserna, nu var de inte vad jag trodde , på grund av allt för hårt stormande, och hårt regn var stora delar raserade så jag bestämde mig för att åka upp i skogen, dit upp åker heller inte många turister så lite lugnare är det där. Nu har jag tidigare vackra bilder från den platsen, så jag stannar hos en konstnär.

När jag sätter mig hos honom arbetar han på en jesusskulptur ca 150 cm hög,han berättar att det är en beställning från Jakarta . Medan vi röker en cigg ger han mig historian kring den beställning han arbetar på, och att han tidigare levererat större skulpturer än denna. Historien om detta kunde jag minnas från förra året då jag läst i tidningarna om att muslimer brände kristna kyrkor i Jakarta . Bra för honom kunde man tycka, men han var inte glad .Det blev en lång stund hos honom då han ville visa mig de konstverk han på beställning tillverkat till kyrkor i Italien , vilka stod färdiga hemma i hans bostad .

Nu började det dra mot kvällning så jag tackade honom för den stora gästfrihet med att bjuda hem mig till sin bostad ,och visa allt vackert han skulpterat .

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0